قدردانی از کارمندان

چرا “باید” از کارمندان قدردانی کرد؟ روش های آن

فلش

اهمیت قدردانی کردن از کارمندان در محیط کار + 3 نکته ی بسیار کلیدی

وقتی صحبت از افزایش انگیزه در در محیط کاری به میان میاید، داشتن درآمدی مقبول و مشخص که به موقع پرداخت می شود، اولین گزینه ای که به ذهن می رسد است. همینطور مزایای سخاوتمندانه ای که مدیران در نظر می گیرند عامل مهمی برای افزایش انگیزه ی کارکنان محسوب می شود. اما بررسی ها حاکی از آن است که هیچ چیز به اندازه ی احترام و قدردانی از کارکنان باعث خشنودی و دلگرمی آنان در کار نمی شود.

آدریان گوستیک، یکی از نویسندگان کتاب Leading with Gratitude: Eight Leadership Practices for Extraordinary Business می‌گوید: «در گفتگو با  کارفرمایان، بسیار می‌شنویم که معتقدند تنها ابراز قدردانی که می‌توانند به کارکنان ارائه دهند تا واقعا خشنود باشند این است که کیف پول و حساب بانکی آن ها را پر کنند. هارپر بیزینس»، گرچه پرداخت حقوق  یک امر اساسی محسوب می شود اما پول تنها وسیله ای است تا به نوعی بتواند قدر دانی را ( که هدف اصلی است) محقق نماید. در واقع تنها پرداخت پول مطرح نیست، بلکه معنایی که این رفتار را فرا می خواند حائز اهمیت است.

طبق گزارشی که Tinypulse  درسال 2019 درمورد اشتغال کارکنان ارائه داد تنها 3/1 از آن ها در محل کار خود به خوبی شناسایی شده اند و تنها 25 درصد از کارکنان ابراز نمودند که کارفرمایانشان همواره  برای سخت کار کردن آن ها ارزش قائل هستند. ارقام به دست آمده از این گزارش نشنگر کاهش 10 درصدی این آمار را نسبت سال گذشته بوده است. همچنین حدودا 33 درصد از کارکنان بیان داشتند که احساس می کنند در محیط کارشان بی ارزش شده اند. اینکه کارمندان در محیط کار خود احساس ارزشمندی کنند تا حدود زیادی به سازمان و منابع انسانی آن مربوط است.

ابراز قدردانی

ابراز قدردانی از کارکنان

حقیقت این است که ابراز قدردانی همیشه کار ساده ای نیست. همان قدر که انتقاد کردن از مدیران توسط کارکنان کار راحتی نیست ، ابراز قدردانی از کارکنان توسط مدیر هم دشوار است.

چطور قدردانی کنیم؟

ستایش کلامی :

لازم نیست ستایش کلامی طولانی، مفصل و ادامه دار باشد، گاهی می توان به یک تشکر بسنده کرد. آنچه اهمیت دارد واضح بودن تشکر است. هنگام تشکر کردن لازم است به طرف مقابل بگویم که بابت چه موضوعی از او قدردانی می کنیم. این موضوع به فرد مقابل کمک می کند تا علاوه بر پی بردن به اهمیت و درستی کارش دریابد که چطور همگام تر با سازمان پیش بیاید. به عبارت دیگر با این کار مشخصا یک رفتار یا عمل متناسب را در آن فرد و در نگاه کلی تر در سازمانمان تقویت می کنیم.

پوال وایت (Pual White) یکی از نویسندگان کتاب پنج زبان قدردانی  در محیط کار، 3 نکته برای تمجید از کارکنان ارائه  می دهد:

  • هنگام صحبت کردن با او همیشه نامش را به کار ببرید.
  • جزئیات قابل توجه در رفتار و عملکرد او را در نظر بگیرید و صراحتا بیان دارید که چرا وجود او برای شما و سازمانتان مهم است.
  • اگر بابت موضوعی میخواهید از او تشکر کنید این کار را به موقع انجام دهید( حداکثر تا یک روز بعد).

البته که هرکدام از کارمندان روحیات مقفاوتی دارند و کارفرما هنگام ابراز قدردانی از هرشخص باید این موضوع را در نظر بگیرد.

قدردانی1

ستایش رفتاری:

چستر والتون یکی از نویسندگان کتاب  Leading with Gratitude می گوید: برخی از کارمندان هنگامی که به آن ها وظایف جدید و چالش برانگیز داده می شود انگیزه می گیرند و این موضوع را نشانگر اعتماد و تکیه ی مدیرشان به خود تلقی کرده و احساس کفایت بیشتری می کنند. در عین حال کارمندانی که گرایش اجتماعی بیشتری دارند از یک مهمانی ناهار کنار همکاران دیگر که برای پیروزی در یک موفقیت ترتیب داده شده است لذت بیشتری می برند. همچنین می توانید از رفتاری که نشانگر قدردانی هستند برای تاثیر گذاری بیشتر حرف هایتان استفاده کنید.

 

درصورت امکان در برنامه ی کاری کارمندانتان انعطاف پذیری بیشتری به خرج دهید و یا از طریق قرار دادن آن ها در مسیری که فرصت ارتقا پیداکردن دارند به آن ها پاداش دهید.

بابت چه کارهایی باید قدردانی کنیم؟

  قدردانی لزوما مختص کارهای خاص و خارج از برنامه نیست. گرچه درچنین مواردی حتما لازم است قدردانی ویژه ای از کارمندان شود. اما خیلی از ویژگی ها و رفتار ها و کنش های روزمره ی کارمندان در موقعیت خود واقعا خوشایند و کمک کننده هستند و ارزش قدردانی دارند چنانچه رفتار خوب و مناسب را در در یک سیستم تقویت می کنند.

فراموش نکنید که لازم است کارکنان را بخاطر ویژگی شخصی آنها نیز تحسین کنید.

قدردانی 2دقت کنید که این تشویق ها را به طور متعادلی بین اعضای سازمانتان حفظ کنید. چرا که احساس تبعیض ناشی از توجه کمتر یا بیشتر به کارمندان به مرور آنها را دلسرد و بی توجه کرده و از عملکرد آنان می کاهد.

باید در نظر داشته باشید که کارمندان پیش از آنکه کارمند باشند انسان هستند. اگر با آنها تنها به عنوان یک نیروی کار رفتار کنیم، احساس ارزشمندی و انسان گونه را از آن ها دریغ کرده ایم. بهتر است سایر ویژگی های آنان را نیز مورد توجه قرار دهید. مثلا از آنها تشکر کنید که مثبت اندیش هستند و روحیه ی شوخ طبعی دارند. این ویژگی شان در روزهای پر استرس و فشار کاری می تواند شرایط را بر همه تلطیف کند.

کلام آخر

می توان گفت روح قدردانی کردن برآمده از احساس خوشایند و رضایتمندی دوطرفه ی افراد در یک رابطه است. چنانچه فضای کاری شما اساس و مبنای سالم و رضایت بخشی را، چه برای مدیران و چه برای کارمندان فراهم آورده باشد تک تک این افراد برای قدردانی از خود و یکدیگر پیشگام خواهند شد. به همین منوال پس از آنکه قدردانی صورت گرفت نتایج مثبت آن نیز بر رضایتمندی های آتی می افزاید. اما اگر سازمان شما در حال حاضر در چنین موقعیتی نیست نگران نباشید، قدردانی ذاتا می تواند به عنوان عاملی برای تلطیف روح کلی یک مجموعه موثر واقع شود. این گام موثری است تا بستری ایجاد شود که بتوان از طریق آن باقی اصول و قوانین را پیاده سازی نمود و فضایی بهتر و پر رونق تر خلق کرد.

 

نظر خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
دیدگاه های کاربران
علیرضا ضیایی
14:17 - 1401/03/05
پاسخ دهید
یعنی کارمندان رو به سمت نقاط قوتشون هدایت کنیم و بهش بالا و پر بدیم این کار خوبی هست؟
    نرگس فتحیپشتیبانEMC
    17:57 - 1401/03/31
    پاسخ دهید
    حتما همینطوره
مریم علیراده
12:14 - 1401/08/11
پاسخ دهید
ستایش کارمندان به خاطر ویژگی های شخصیتی موجب سوئ تفاهم نمیشه؟باقی کارمندان ممکنه سوگیری کنن.
سمانه رجبی
12:16 - 1401/08/11
پاسخ دهید
لطفا تو آپدیت بعدی این مقاله مثالهای بیشتری به اون اضافه کنید تا بیشتر با نمونه های قدر دانی در محیط کار آشنا بشیم

مقالات مشابه

فهرست

لطفا صبر کنید

madarmodiriat